האם ניתן לקבוע בהסכם ששותף לא יוכל לפנות לבית המשפט בבקשה לפירוק השותפות?

חוקי מדינת ישראל מאפשרים ליחידים או גופים משפטיים (בדוגמה שלנו יכונו ראובן ושמעון) לייסד גוף משפטי באמצעותו ינהלו את עסקם וישיאו רווחים. גופים אלו כוללים חברות ושותפויות מסוגים שונים. הסיבות לניהול העסק באמצעות גוף משפטי עצמאי ולא באמצעות היחידים עצמם רבות ומגוונות וכוללות סיבות משפטיות, מיסוייות, תפעוליות, שיווקיות ועוד. כדי לבחור את הצורה האופטימלית להתאגדות הנכונות לנסיבות המיוחדות של כל מקרה חשוב להיוועץ לפני מעשה עם עורך דין מסחרי.

כאמור, ניתן לייסד "שותפות". ראובן ושמעון המקימים שותפות יערכו ביניהם הסכם שותפות בו יוכלו להסדיר בו את העניינים הקשורים בפעילות השותפות, יחסי הצדדים ומעמדם בשותפות ועוד נושאים רבים. קיימות הוראות בפקודת השותפויות [נוסח חדש], תשל"ה-1975 המסדירות את הזכויות והחובות ההדדיות של השותפים אך כאשר כלל השותפים בשותפות רוצים לסטות מהסדרים אלו או מהסדרים אחרים, שנקבעו בהסכם בין הצדדים, הם רשאים לעשות כן בהסכמה פה אחד.

החיבור בתחילת הדרך בין אנשים בעולם העסקי כמו גם בעולם הזוגי, מלא תקוות וציפיות בתחילת הדרך ולעיתים בשל ההתלהבות והרצון להתחיל בפעילות לא מקדישים זמן ומחשבה כדי לדאוג להסדרים מתאימים לימים בהם לא ירצו לפעול יחד וחלף זאת ירצו להפריד כוחות.

במקרה שנדון לאחרונה במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי, הקימו ראובן ושמעון שותפות ובמסגרת הסכם השותפות ביניהם קבעו, שניתן יהיה לפרק את השותפות אך ורק בקרות אחד מהמקרים אותם מנו בהסכם השותפות, כרשימה סגורה. כפי שקורה לא פעם בין שותפים, התגלעה מחלוקת בין ראובן לשמעון ולכן שמעון רצה להביא לסיום השותפות בין הצדדים ועלתה השאלה, האם שמעון רשאי לפנות לבית המשפט ולבקש לפרק את השותפות או שמא ההסכמה בין ראובן לשמעון, בהסכם השותפות, לפיה השותפות תפורק "אך ורק" בקרות אחד מהמקרים שפורטו בהסכם השותפות, חוסמת את דרכו של שמעון לבית המשפט?

בית המשפט המחוזי ציין, שניתן לקבוע בהסכם שותפות שהצדדים לא יוכלו לפנות לבית המשפט בבקשה לפירוק השותפות. כאשר הצדדים רוצים, שיינתן תוקף להסכמה זאת עליהם לקבוע אותה במפורש בהסכם השותפות. כלומר, לא די בקביעת רשימה סגורה של מקרים, שבקרות אחד או יותר מהם תפורק השותפות. לא ניתן ללמוד במשתמע מרשימה סגורה של מקרים המביאים לפירוקה של השותפות המובאית בהסכם השותפות, שנאסר על ראובן או שמעון לפנות לבית המשפט בבקשה לפירוק השותפות.

ניתן להניח שהקוראים יחשבו בליבם, שזכות הפניה לערכאות שיפוטיות היא זכות יסודית ואיך ניתן למנוע אותה משמעון בהסכמה, שנקבעה בהסכם בין הצדדים? לכן, חשוב לציין, כי גם אם נוסיף להסכם שותפות הוראה מפורשת האוסרת על מי מהצדדים לפנות לבית המשפט בבקשה לפירוק השותפות לא בטוח כלל, שבית המשפט ייתן לה תוקף בשל פגיעתה בתקנת הציבור. מה שבטוח הוא שלאור פסיקת בית המשפט המחוזי, שנסקרה לעיל, ככל ששמעון יפנה לבית המשפט בבקשה לפירוק שיתוף כאשר אין כל הוראה האוסרת זאת במפורש בהסכם בינו לבין ראובן לא תיחסם דרכו.

"סוף מעשה במחשבה תחילה" היא המלצה מאוד חשובה לאלה המבקשים לייסד מיזם או לפעול במשותף. ההסכמות בנושאים העומדים על הפרק בכל מקרה, לעיתים, לא נעימה לצדדים אך היא יוצרת ודאות למקרי הקצה, שמכורח הנסיבות נקלעים אליהם, לא פעם.

שתפו פוסט זה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

Scroll to Top
WhatsApp ליצירת קשר באמצעות הוואצאפ